Frågor och svar

Klicka på en fråga för att läsa svaret.

Lägenhetsansökan och andrahandsuthyrning

Kan jag ställa mig i bostadskö hos er?
Vi har en egen bostadskö och för att ansöka om lägenhet kan du skicka ett mail till forvaltning@husab.se eller skicka in din ansökan till Husab Fastigheter AB, Ståltrådsvägen 33, 168 68 Bromma. Kötiden varierar stort eftersom det är få som flyttar från våra lägenheter. För att öka dina chanser att få en lägenhet får du gärna berätta kort om dig själv, var du bor idag och vilken typ av lägenhet du önskar.

Hur gör jag om jag vill hyra ut i andra hand?
För att ansöka om att hyra ut lägenheten i andra hand, skicka ett mail till oss på forvaltning@husab.se eller ring 08-564 581 00. Giltiga skäl för andrahandsuthyrning är arbete eller studier på annan ort, eller att provbo med sambo i upp till ett år.

Får jag ha en inneboende?
Om du som förstahandshyresgäst bor kvar i lägenheten accepterar vi inneboende, och du behöver inte göra en ansökan om detta.


Betala hyran

Kan jag betala hyran via autogiro?
Ja. Kontakta oss på forvaltning@husab.se eller ring 08-564 581 00 för att få en autogiroblankett att fylla i. Autogirot träder i kraft kvartalet efter att ansökan inkommit till Husab.

Jag har tappat bort min hyresavi – vad gör jag?
Kontakta Husab på forvaltning@husab.se eller ring 08-564 581 00 för att få en kopia på hyresavin. Till följd av ökat antal borttappade avier har denna service avgiftsbelagts. 50 kr kommer att påföras vid nästa avisering.


Felanmälan och akuta fel

Hur gör jag en felanmälan?
För att göra en felanmälan kan du skicka ett mail till felanmalan@husab.se eller ringa till 08-505 879 51. Kom ihåg att uppge ditt namn, adress, lägenhetsnummer och ett telefonnummer, så att vi kan nå dig.

När kan jag ringa jouren?
Du kan ringa jouren (Securitas Jourmontör) på telefonnummer 08-657 77 00 vid akuta fel som uppstår utanför kontorstid, till exempel vid en vattenläcka. Ring alltid 112 vid brand eller pågående inbrott!

Vad gör jag om jag får ohyra i lägenheten?
Kontakta Anticimex om du har fått ohyra i lägenheten. Telefonnumret till Anticimex är 075-245 10 00. De frågar alltid vilket försäkringsbolag fastighetsägaren har, och det är Brandkontoret. Kontakta alltid oss om du får ohyra i din lägenhet. Du kan maila till felanmalan@husab.se eller ringa till 08-505 879 51.


Lägenheten och allmänna utrymmen

Hur ska jag göra om jag vill ändra namnen som står på lägenhetsdörren och porttavlan?
Skicka ett mail till oss på forvaltning@husab.se eller ring 08-564 581 00.

När sätts värmen på?
Värmen sätts på automatiskt vid kallt väder. Under hösten blir det ofta varmt på dagen och kallt på natten, vilket gör att inomhustemperaturen kan upplevas låg. Detta beror på att termostaten har svårt att anpassa sig till den sviktande utomhustemperaturen. När temperaturen utomhus är jämnare och kallare kommer värmesystemet att anpassa sig till detta och värma upp elementen.

Får jag renovera själv i lägenheten?
Kontakta alltid oss skriftligen innan du renoverar i lägenheten! Du kan skicka ett mail till forvaltning@husab.se eller skicka ett brev till Husab Fastigheter AB, Ståltrådsvägen 33, 168 68 Bromma. Tänk på att du kan bli återställningsskyldig om lägenhetens standard har sänkts på grund av renoveringen.


Ordningsregler

Vilka tider ska det vara tyst i huset och vad ska jag göra om jag störs av en annan hyresgäst?
Mellan klockan 22.00 och 06.00 ska det vara lugnt och tyst i huset. Om du störs av en annan hyresgäst är det bäst att gå och knacka på hos denna och förklara problemet. Om det inte hjälper kan du kontakta oss på forvaltning@husab.se eller 08-564 581 00.

Får jag ha husdjur i lägenheten?
Ja, du får ha husdjur i din lägenhet. Tänk dock på att du kan bli återställningsskyldig om husdjuren orsakar skada i lägenheten.